les 11 september
Beste ouders,
Groep 3
We zijn begonnen in boekje 1.
- Letters: m - r - v - i - s - aa - p - e
- Woorden: ik - maan - roos - vis - sok – aan – pen - en
Aan de hand van deze woorden leert het kind de letters. Deze letters spreekt het kind uit met hun klank, dus niet met de alfabetnaam van de letters. De kinderen zeggen dus mmmmm en rrrrr in plaats van 'em' en 'er'. Het is heel belangrijk dat jullie dat ook doen!
Sommige kinderen ontdekken in de woorden niet alleen de letter die bij dat woord wordt aangeboden (zoals –r- van roos) maar ze ontdekken ook de klanken van de andere letters: -oo- en –s-. Voor sommige kinderen is het een extra uitdaging om ook met die letters te experimenteren. Als deze kennis er niet spontaan is, dring het dan niet op. Het belast het kind onnodig. De basiskennis blijft alsnog het belangrijkst.
Aan de hand van de oefeningen in de klas ontdekt het kind langzaam maar zeker het systeem van ons schrift: woorden bestaan uit losse letters en met die losse letters kun je oneindig veel nieuwe woorden maken. Vis bestaat uit de letters v-i s. Van vis kun je heel makkelijk -is- maken. En met de -m- van maan krijg je het woordje -mis-. Het lijkt zo simpel, maar voor kinderen is dit een heel belangrijke ontdekking.
Woordenschat
We zijn bezig met woorden rond het thema zwemles.
Groep 4
We hebben de klinkers herhaald en de dubbele klinkers.
De kinderen leren ook de termen klinker en medeklinkers.
Ook de mmkm en de mkmm woorden hebben we herhaald. Het is de bedoeling dat de kinderen een soort automatisme ontwikkelen waarmee ze woorden direct kunnen indelen in de mmkm of in de mkmm catagorie.
De kinderen hebben synoniemen gezocht en korte tekstjes gelezen.
Groet, Eline
Huiswerk
groep 3:
Spelling: maan-roos-vis-ik herhalen, oefenen
Woorden: zwembad
Groep 4:
Spelling: dictee oefenen
blz. 9 oefening 3 maken (zie kopie in de map bij spelling)
Lezen: nog meer woorden verzamelen op de bolletjes kolommen
Woorden: zwembad
Woensdag 18 september de eerste 30 minuten bent u welkom in de klas en geef ik als docent informatie over wat we in de klas allemaal doen.