Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
groep 3 ochtend
7 mars 2014

5 maart

Beste ouders,

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne vakantie hebben gehad. De kinderen hadden in ieder geval mooie verhalen!

We zijn de les begonnen met een gesprek waarbij ik zoals altijd een aantal woorden behandel die de kinderen aanbrengen in dit gesprek. Deze keer stonden er heel wat landen op het bord.

Het grootste deel van de les is besteed aan de citotoets woordenschat. Dit is een toets die de woordenschat van de kinderen in kaart brengt en ik moet eerlijk zeggen dat ik de toets pittig vind. Elk jaar is de uitkomst zeer matig. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de kinderen niet in Nederland opgroeien, niet elke dag ondergedompeld zijn in de Nederlandse taal. De woorden die getest worden zijn de woorden waarmee de kinderen in het basisonderwijs mee in aanraking zouden moeten zijn gekomen maar helaas, ik moet jullie eerlijk zeggen dat ik dit doel niet kan halen...Vaak is de basiswoordenschat, de beginsituatie, al te "zwak". 

De toets is gebaseerd op 15.000 woorden aangeboden aan leerlingen in het basisonderwijs (een publicatie van Schrooten en Vermeer, 1994). Deze publicatie is een descriptieve woordenlijst die een beeld geeft van het mondelinge en schriftelijke taalaanbod op school aan vier- tot 12jarige leerlingen. Het is dus mijn verantwoordelijkheid...maar 3 uur Nederlands per week...

Goed, ik zal het onderwerp woordenschat weer aankaarten in onze pedagogische teamvergadering.

Ik heb de toetsen nagekeken. Geen van de kinderen heeft een hond. In ieder geval niet een hond die kwispelt want geen van de kinderen heeft het woord kwispelen gevonden. Niemand bergt op...opbergen was voor de kinderen de skilift die omhoog gaat...natuurlijk na een skivakantie...

Een vent, een schurk...wat is dat? Plaksel vonden ze eerder plakband dan lijm en een venster was alles behalve een raam. Dit zijn maar een paar voorbeelden die het gevraagde niveau van deze toets illustreren.

Verder is de norm heel streng. Ik daarom de wat abstracte cijfergeving van A,B,C,D omgerekend in een cijfer van 1-10 zoals de meeste van jullie kennen van vroeger op school.

Groep 3 moet volgende week nog het tweede deel van de toets doen en ik kan daarom nog niet het gemiddelde van groep 3 geven.

Uitslag van groep 4 Cito woordenschat 2014:

Het gemiddelde is een E en als cijfer een 4,5.

De hoogste score was een D en als cijfer een 6

De laagste een E en als cijfer een 3

Niet alle kinderen hadden hun kwartetkaarten gemaakt. Degenen die ze wel bij zich hadden hadden echt prachtige kaarten. Volgende week gaan we ermee spelen.

Huiswerk.

De kinderen hebben een lijst woorden opgeschreven die ze moeten leren. Woensdag krijgen ze een dictee.

Verder schrijfpapier in de mappen en de boekverslagen als die nog niet zijn ingeleverd.

Woensdag 26 maart organiseren we een leeskussenproject waarbij de kinderen voorlezen aan een kind uit een lagere groep. Het zou handig zijn als de kinderen het gelezen boek dan bij zich hebben. U kunt het boek al meenemen en ik kan het in de klas bewaren. Zo kunnen we in de klas al een beetje oefenen met voorlezen.

Een hele fijne week, groet, Eline

 

Publicité
Publicité
Commentaires
groep 3 ochtend
Publicité
Archives
Publicité